Tijd voor jezelf als ouder

Vrije tijd, het verschilt per ouder hoeveel we er van hebben. De ene ouder werkt fulltime en de andere blijft thuis voor de kinderen, de andere ouder heeft weer veel hulp in de huishouding (door een goede verdeling van de taken met partner en/of kinderen, een schoonmaakster of bijv. een helpend familielid) en de andere ouder heeft juist weer veel of juist erg weinig mogelijkheden om de zorg voor de kinderen te delen. Daarnaast verschilt ook nog eens de zorgintensiviteit per kind. Veel ouders hebben door al de ballen die ze hoog moeten houden het gevoel dat er weinig tot geen tijd overblijft voor hun eigen activiteiten en ontspanning. Ik denk dat het juist heel goed te doen is om zowel rekening te houden met de behoefte van jouw gezin als met jouw eigen behoeften. Door meer inzicht te krijgen in je mogelijkheden en bewustere keuzes te gaan maken kan je makkelijk meer ruimte creëren voor je eigen ontspanning!

Misschien denk je van “mijn tijd komt later wel weer”, maar als ouder is het juist heel belangrijk om niet alleen goed voor je kind(eren) te zorgen, maar ook goed voor jezelf. Niet voor niets zeggen ze in het vliegtuig dat je eerst het zuurstofmasker bij jezelf op moet doen en vervolgens pas bij je kind en leer je bij de EHBO cursus dat je eerst aan je eigen veiligheid moet denken. Want hoe kan je immers voor je kind zorgen als je zelf geen zuurstof krijgt of wanneer je zelf verongelukt?

Ook in het ouderschap geldt dat het belangrijk is om goed voor jezelf te zorgen. Wanneer je goed voor jezelf zorgt ben je veel gelukkiger en ontspannen en kan je veel makkelijker met liefde en aandacht aanwezig zijn voor je kind. Ook gaan de taken van het ouderschap je dan veel makkelijker af. Daarnaast is het belangrijk je te realiseren dat jouw gemoedstoestand en eventuele spanningen en emoties (die vaak snel een stuk heftiger zijn wanneer je te weinig rust en ruimte neemt voor jezelf) van invloed zijn op je kind. Er is altijd een wisselwerking tussen ouders en kinderen. Kinderen voelen hun ouders goed aan en spiegelen hun ouders bovendien. Wanneer jij steeds alleen maar op de behoeften van anderen bent afgestemd zal je kind ook lastiger tot zichzelf komen en bijvoorbeeld steeds vragen om vermaak. Wanneer jij gespannen bent zal je kind ook makkelijk minder goed in zijn vel zitten en prikkelbaarder reageren. Wanneer jij niet tot rust komt zal ook je kind sneller rusteloos blijven en moeilijker in een activiteit opgaan. Het is dus heel belangrijk om goed voor jezelf te zorgen en tijd, ruimte en aandacht te geven aan je eigen behoeften. Maar hoe dan, vraag je je misschien af. Hieronder een aantal tips. Pak er een groot blad bij en maak een mindmap om je doelen en mogelijkheden zichtbaar te maken!

Behoeften inzichtelijk maken
Welke activiteiten zou je graag willen doen? Sporten, lezen, naar het theater, de sauna of lekker thuis in bad? Achter al deze activiteiten ligt een behoefte, de behoefte aan even alleen zijn, aan beter in je vel zitten, intellectuele uitdaging, avontuur, ontspanning, ontlading, lachen, plezier maken, verbinding etc. Maak je behoeften helder door het doel dat achter de activiteiten verscholen ligt te achterhalen. Door je behoeften helderder te hebben kan je bewustere keuzes maken en ga je meer mogelijkheden zien. Twee voorbeelden ter verheldering:

1) Stel je wil graag naar de stad om te shoppen. Is dit voor je plezier of ontspanning of heeft het voornamelijk het doel om kleding te halen. Kleding halen kan tegenwoordig makkelijk online. Dit bespaart weer een hoop tijd, waardoor de kans groter wordt dat je tijd overhoudt voor activiteiten die je wel plezier of ontspanning geven. 

2) Stel je wilt graag weer gaan joggen omdat je wat kilo’s kwijt wil. Je behoefte is dus om lekkerder in je vel te zitten. Helaas heb je geen oppas savonds en kan je niet weg om te joggen. Doordat je nu helder hebt dat het vooral gaat om lekkerder in je vel zitten kan je op zoek naar een activiteit waardoor je lekkerder in je vel komt te zitten en die je thuis kan doen. Bijvoorbeeld door thuis fitnessoefeningen te doen of neem bijvoorbeeld een abonnement op yogatv. Was je behoefte achter het joggen juist om even je hoofd leeg te maken dan kan je thuis een activiteit zoeken om je hoofd leeg te maken, bijvoorbeeld door even in de tuin meditatie-oefeningen te doen.

Denken in mogelijkheden
Het gaat er dus om dat je leert denken in mogelijkheden. Dus niet wat niet kan, maar wat WEL kan. Die behoeften inzichtelijk maken kan daarbij helpen, maar ook de situatie even lekker creatief omdenken helpt! Joggen thuis gaat niet, maar een fitnessaparaat (via marktplaats aangeschaft) past best in die lege hoek. Wedden dat de kinderen best even willen coachen! Of wat dacht je van ’s ochtends op de koffie bij een vriendin. Je brengt je kind(eren) vast, gaat een half uurtje joggen en je vriendin zet ondertussen de koffie! De volgende keer doe je dat natuurlijk andersom!

Natuurlijk zul je misschien niet altijd de activiteiten kunnen doen die je voor je ouderschap deed. De weekendjes weg met vriendinnen, avondjes stappen, lekker lang uitslapen, overdag een film kijken of met regelmaat naar leuke cursussen en workshops is soms gewoon even niet te doen, vanwege borstvoeding, weinig oppas of teveel andere activiteiten. Maar er zijn vast activiteiten te bedenken die dezelfde behoeften ook (deels) vervullen? Misschien dat je ook een nieuwe hobby kan bedenken die deze behoeften voor je kan vervullen.

Tijd maken
Hiervoor schreef ik al dat je makkelijk tijd kan besparen door online te shoppen (ook de boodschappen kunnen tegenwoordig online worden gedaan), maar er zijn nog meer mogelijkheden om meer tijd te maken. Je kan leren efficiënter je taken te doen. In plaats van dat je steeds bezig bent met de huishoudelijke taken en ondertussen je thee drinkt, aandacht geeft aan je kinderen, even op je telefoon kijkt of vluchtig wat leest kan je ook veel gericht de huishoudelijke taken doen. Maak er een dagelijks ritueel van waarin een bepaalde tijd (natuurlijk wel afhankelijk van de leeftijd van je kind) even hard doorwerkt. Wanneer je kids dit gewend zijn zullen ze dit ook snel accepteren en ook even wat voor zichzelf gaan doen. Wanneer je je taken hebt gedaan kan je er weer even voor je kinderen zijn waarna je makkelijker even tijd kunt nemen om wat voor jezelf te gaan doen. Ook kan je wellicht tijd maken door te kijken naar de volgende punten:

  • Moeten je kinderen op alle clubjes waar ze nu op zitten? Kunnen ze wellicht alleen of met een vriendje mee?
  • Welke taken neem je steeds van de kinderen over terwijl ze ze eigenlijk al wel zelfstandig kunnen of met minder hulp?
  • Maak een nieuwe taakverdeling. Iedereen helpt mee en draagt zijn steentje bij. Een duidelijke taakverdeling helpt ook om je niet overal verantwoordelijk over te voelen.
  • Niet overnemen wat van een ander is. Heeft je partner bijvoorbeeld vooral behoefte aan een heel net huis en bij daarom de hele dag aan het opruimen, stop daar dan mee! Natuurlijk mag je het fijn maken voor je partner maar dit hoeft niet ten koste te gaan van je eigen geluk. Met die behoefte heeft je partner dan zelf maar te dealen! Mijn man was voor zijn werk twee weken naar Boston en ik had samen met de kids juist twee heerlijk relaxte weken in een wat rommeliger huis. Ik kwam er achter dat ik normaal eigenlijk altijd voor mijn man de hele dag alles netjes aan het maken was. Dit bespraken we later en toen kwamen we er achter dat hij juist altijd zo druk aan het opruimen was voor mij! Dingen bespreekbaar maken helpt dus ook!
  • Wordt een minimalist! Waar ik zelf tijdenlang voor mijn gevoel het meeste tijd aan besteedde was opruimen. Totdat we een heleboel spullen weg hebben gedaan, want wat je niet hebt hoef je ook niet op te ruimen! 🙂 Ook regels over waar het gespeeld mag worden, aanleren dat iedereen zijn eigen speelgoed opruimt of een opruimkwartiertje inlassen waarbij iedereen helpt kunnen zeer effectief zijn!

Mogelijkheden met kinderen erbij
Kom je niet toe aan de activiteiten die je graag had willen doen kijk dan ook eens of je je behoeften kan vervullen samen met je kinderen erbij. Ga bijvoorbeeld eens wat vaker lekker naar buiten! Buiten kunnen de kinderen geen rommel maken, heeft iedereen meer persoonlijke ruimte en krijgt iedereen weer nieuwe energie! Je kan naar een grote speeltuin gaan en voor jezelf een lekker boek meenemen, een eind fietsen, een lekkere boswandeling maken samen met je baby in de draagdoek, in het bos een geocache route lopen met je kids. Andere activiteiten met de kids samen die je eigen behoeften misschien kunnen vervullen zijn samen met je kinderen een bioscoopje maken in de woonkamer, bij een vriendin met kinderen op de koffie om bij te kletsen, lezen met je slapende baby op de arm, toch naar dat festivalletje waar ze ook wat leuks voor de kids organiseren, uit eten in het restaurant met een kinderspeelhoek of picknicken bij de kunstmarkt. En het is wel niet echt een activiteit voor jezelf, maar leg je rol als ‘keurige’ volwassenen eens neer en doe eens lekker gek, speel, spring en stoei en wees even lekker kind! Dat geeft ook nieuwe energie!

Minder beeldschermtijd
Ik deelde laatst op instagram een foto over een van mijn creatieve uitspattingen en vroeg daarbij hoe jij als ouder zorgt dat je toekomt aam jouw eigen activiteiten en ontspanning. Meerdere mama’s reageerden hierop dat ze hier momenteel niet aan toe kwamen. Naast dat ik de reacties natuurlijk zeer waardeer, lees ik er ook een tegenstrijdigheid in. Op Instagram zit je niet om voor je kind te zorgen of om je huishouden draaiend te houden. Je hebt dus toch een kans gepakt om wat voor jezelf te doen! Echter de tijd dat we achter een beeldscherm doorbrengen is tijd dat we vaak op ‘uit’ staan. De tijd raast er door voorbij en het is vaak maar de vraag of het is de vraag of het echt je behoeften vervult.

Mindful leven
Wanneer je te weinig ruimte voor jezelf voelt lopen je spanningen makkelijk op en raak je de verbinding met jezelf makkelijk kwijt. Een mindful moment kan helpen om de spanningen te verminderen en weer meer in verbinding te komen met jezelf. Probeer even je aandacht te richten op het hier en nu, zonder steeds bezig te zijn met wat je nog moet doen, wat wel of niet is, wat zou moeten en wat je zou willen. Gewoon even je aandacht bij jezelf, bij je thee, bij je ademhaling of bijvoorbeeld op de wind op je huid of bij de omgeving waarin je loopt. Gedachten die opkomen laat je weer los. Wat ook een fijne oefening is om even lekker te gaan liggen of zitten en steeds een lichaamsdeel aan te spannen en weer ontspannen. Begin bij je tenen en ga zo heel je lichaam langs. Zo laat je langzaam alle spanningen uit je lichaam gaan en kan je even ontspannen. Een ontspannen ouder ziet weer meer mogelijkheden om de situatie aan te kunnen en ruimte te maken voor fijne dingen!

Ik ben heel benieuwd of jij tijd voor jezelf ervaart, hoe jij zorgt dat je toekomt aan je eigen activiteiten en ontspanning? Waar je tegenaan loopt en aan welke tips uit dit artikel je wat helpt. Laat een reactie achter hieronder of neem gerust contact met me op om er samen over te hebben! Mailen kan naar info@vrijopgroeien.nl

3 Comments

  1. Sharon

    Wat leuk om te lezen. Ik heb er zeker wat aan gehad en zet me weer even aan het denken wat ik misschien toch wel weer anders zou kunnen doen. Soms zijn er inderdaad dagen dat ik voor de 2 mannen ren en mezelf een beetje vergeet

    1. Vrij Opgroeien

      Wat fijn om te lezen Sharon! Het is echt belangrijk dat je jezelf niet vergeet. Als moeder geef je een heleboel, om zoveel te kunnen blijven geven zul je ook momenten moeten hebben waarbij je zelf oplaadt en dus aan jezelf denkt, voor jezelf zorgt en nagaat wat jij zelf nodig hebt!

  2. Fijn om te lezen, maar ook erg confronterend… Vooral dat wanneer jij altijd de zorg voor anderen belangrijker vindt dan de zorg voor jezelf, dat je kind dan ook altijd vraagt vermaakt te worden. Dat is wel erg herkenbaar hier… Maar ook een erg lastig te doorbreken gewoonte. Ik ga mijn best doen, dankjewel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *