Positief omgaan met een negatieve bui

Je kent het vast wel, van die momenten of dagen dat het niet helemaal lekker loopt en je kind in een negatieve bui is, snel boos en verdrietig is, ruzie maakt, niets goed is en/of je kind loopt te mopperen. Wellicht dat het een vast terugkerend moment is van de dag of week, bijvoorbeeld omdat je kind geen zin heeft in school, dat hij het avondeten niet lekker vindt of dat hij toe is aan weekend. Ook kan het samenhangen met verschillende factoren, zoals vermoeidheid, spanningen, vervelende (teleurstellende) gebeurtenissen of bijvoorbeeld wanneer ze ziek zijn (geweest) of dreigen te worden. Voor jou als ouder en jullie als gezin kan dit soms best een beproeving zijn om hier positief mee om te gaan en het gezellig te houden. Hoe kan je er nou voor zorgen dat je kind zich gehoord voelt, de stemming weer positief wordt omgebogen en jullie het samen toch weer fijn hebben?

Wat speelt er mee? 

Ik geef hieronder verschillende tips over hoe je om kan gaan met gemopper van je kind. Natuurlijk gaat het om een veelvoud aan situaties en is niet elke tip toepasbaar op de situatie waarin jullie wel een positieve boost kunnen gebruiken. Daarnaast heb jij als ouder natuurlijk het best zicht op wat er in jullie gezin speelt, welke factoren er meespelen en hoe dit positief beïnvloed kan worden. Bedenk daarom eerst voor je verder leest zelf eens of en wanneer jouw kind een negatieve bui heeft en/of de neiging heeft om te gaan mopperen. Zijn dit vaste terugkerende momenten en/of heeft dit gedrag te maken met bepaalde factoren (zoals vermoeidheid of spanning)? Welke stappen kan je zelf al bedenken die zouden helpen om hier positief mee om te gaan?

Tips voor het positief omgaan met een negatieve bui

Hieronder verschillende tips, in willekeurige volgorde, over hoe je om kan gaan met een negatieve stemming van je kind.

    • De oorzaak achterhalen
      Het is goed om eerst naar de oorzaak van het gedrag te kijken. Waar komt de negatieve bui vandaan en waar hangt het mee samen?  Is er bijvoorbeeld sprake van vermoeidheid of heeft je kind juist te veel energie over, is er sprake van spanning, over- of onderprikkeling en voelt je kind zich wel gezien en gehoord? Wellicht kan je de oorzaak wegnemen of in ieder geval bespreken met je kind. Wanneer het bespreekbaar is kunnen jullie misschien samen een oplossing vinden of een manier vinden om er anders mee om te gaan.
    •  

    • Laat je kind merken dat je van hem of haar houdt
      Allereerst is het heel belangrijk om je kind te laten voelen dat je van hem of haar houdt; onvoorwaardelijk, wat zijn of haar gedrag ook is. Accepteer de gevoelens van je kind, zowel de positieve als de negatieve gevoelens. Vanuit die basis voelt een kind zich het meest geaccepteerd en gezien en kan je je kind het makkelijkst helpen om zijn gevoelens niet te uiten in mopperen.
    •  

    • Erken de gevoelens van je kind en leer je kind zijn gevoelens te uiten
      Je kan je kind helpen om zijn gevoelens te leren herkennen, te benoemen en op een gepaste manier te uiten. Wij als ouders kunnen ze leren hoe zij zelf kunnen kiezen hoe ze reageren op heftige gevoelens. Dit kan je bijvoorbeeld doen door over gevoelens in gesprek te gaan (op het moment of juist achteraf), door over je eigen gevoelens en reacties te spreken, door gevoelens te benoemen en deze te accepteren en vergeet ook het effect van voorleven niet! Kinderen merken hoe jij omgaat met heftige gevoelens en nemen dit als voorbeeld over.

 

    • Gebruik positieve bewoording
      Het helpt om te zeggen wat je wilt in plaats van te zeggen wat je niet wilt. Het welbekende voorbeeld is dat als je gevraagd wordt NIET te denken aan roze olifanten, je vanzelf WEL aan roze olifanten gaat denken. Spreek je je kind aan op dat hij NIET moet zeuren over het eten, NIET steeds moet ruzie maken, andere kinderen NIET mag slaan of dat hij NIET zo moet mopperen, dan werkt dit vaak averechts. Je kind hoort de woorden ‘zeuren’, ‘ruzie maken’, ‘slaan’, ‘mopperen’ en zal dit ook gaan doen. Een mooie uitspraak van Nathaniel Branden om te onthouden: “Niemand wordt een goed mens omdat ze tegen hem hebben gezegd dat hij slecht was.”

 

    • Nieuw moment, nieuwe kansen
      In het verlengde van de vorige tip om positieve bewoording te gebruiken is het belangrijk je te realiseren dat je de stemming veel makkelijker positief houdt als je elk nieuwe moment een nieuwe kans geeft. “Je bent altijd aan het mopperen als je te laat naar bed bent gegaan”, “Ben je nu alweer aan het mopperen over het eten?” of “Je gaat ook altijd boos naar school!” helpt absoluut niet om je kind in een positievere stemming te brengen. In tegendeel zelfs, je kind krijgt een negatief gevoel over zichzelf en de situatie waardoor hij of zij eerder in een negatieve stemming zal blijven. Gebruik dus geen woorden als steeds, alweer, altijd etc.

 

    • Zeg vaker ja!
      Kinderen krijgen wanneer ze hun plannen en ideeën vertellen vaak nee te horen. “Nee, je krijgt nu niets lekkers”, “Nee, we doen nu geen spelletje.” en ” Nee, we gaan nu niet buiten spelen.” In veel situaties is het mogelijk om toch ja te zeggen, namelijk door de behoefte te herkennen, door te zeggen wanneer het wel mogelijk is en/of door bijvoorbeeld een alternatief aan te bieden. Dit ziet er bijvoorbeeld zo uit: “Ja,  ik snap dat je graag nog even lekker buiten had willen spelen, ik vind het ook een leuk idee, maar het lukt me nu niet. Zullen we vanmiddag nog even buiten gaan spelen?” of “Je wilt graag wat lekkers, maar we gaan bijna eten. Wil je vast wat komkommer?”

 

    • Duidelijke afspraken, regels en taakjes
      Duidelijke afspraken, regels en taakjes geven rust. Je kan wijzen op de afspraken en zowel ouder als kind weet waar hij/zij aan toe is. Zo kunnen duidelijke afspraken over het helpen in de huishouding helpen wanneer er rondom dit onderwerp vaak stress ontstaat en deze kunnen zo wederzijds gemopper voorkomen. Duidelijke afspraken over het gebruik van de televisie voorkomt strijd over beeldschermtijd. Natuurlijk zijn regels geen wet en kan er wel eens een uitzondering gemaakt worden. Tip hierbij is wel dat je in de gaten houdt dat je niet steeds bij gemopper een uitzondering maakt.

 

    • Een positieve break
      Onderbreek het moment en ga even wat leuks doen samen. Even lekker buiten uitwaaien, op de bank knuffelen met een boek, verstoppertje door het hele huis spelen, ‘ik zie ik zie wat jij niet ziet’ doen of begin bijvoorbeeld een gesprek over een leuk onderwerp. Even de aandacht op wat anders kan de stemming makkelijker doen keren.

 

    • Bewaak de energiehuishouding
      Zo wel teveel als te weinig energie bij je kind kan resulteren in een negatieve bui. Het is dus belangrijk om als ouder goed te zorgen voor zowel genoeg rust en slaap als voor genoeg mogelijkheden om energie kwijt te kunnen op een positieve manier. Denk hierbij ook aan de positieve invloed van gezonde voeding (niet vullen maar voeden!)
    •  

    • Vergroot je zelfbewustzijn 
      Bij het punt over het erkennen van gevoelens staat er al kort wat over genoemd: namelijk dat het goed is je eigen gevoelens en reacties (op het niveau van je kind) te bespreken en dat kinderen merken hoe jij met heftige gevoelens omgaat en dit als voorbeeld zien hoe zij het met hun gevoelens moeten omgaan. Kijk eens goed naar je eigen reacties op als iets tegenzit of niet loopt zoals jij wilt dat het loopt, hoe ga jij hiermee om? Raak je hierdoor in een negatieve stemming, begin je ook te mopperen en/of reageer je het af op anderen? Denk eens na hoe jij hier zelf in zou kunnen groeien.

     

    Stap naar verandering

    Verwacht niet van jezelf dat je direct alle punten integreert in de omgang met je kind(eren). Het werkt beter om van de bovenstaande punten (of uit de door jou zelf bedachte punten die zouden kunnen helpen) er één uit te kiezen en die in de situatie waarin je kind vaak een negatieve bui heeft bewust in te gaan zetten. Verwacht niet dat het in één keer werkt, een verandering heeft altijd tijd nodig, zowel bij jou als bij je kind.

    Ik ben benieuwd welke situaties jullie tegenkomen, welk(e) punt(en) je in wilt gaan zetten en naar jullie verdere ervaringen rondom dit onderwerp! Dus laat een berichtje achter onder dit bericht of mail je ervaringen. Heb je vragen, stel ze dan ook gerust! Ook dat kan via een berichtje of mail naar info@vrijopgroeien.nl

     

     

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *