Kamperen met een baby

We hebben net een nieuwe (tweedehands) vouwwagen van marktplaats gehaald en na deze een dagje te hebben uitgetest op de dagcamping op de Holterberg (daar lees je hier meer over) wilden wij natuurlijk ook even testen of zo’n vouwwagen lekker slaapt. Voorgaande jaren gingen we altijd met onze grote 6-persoons tunneltent op vakantie, dus we zijn het kamperen gewend. Maar dit keer was het voor het eerst met een baby!

Toen de andere kinderen nog maar een paar maand oud waren durfden wij het kamperen nog niet aan. We kozen toen veilig voor een vakantiehuisje om er even tussenuit te gaan. Toen ons derde kindje Quinten net iets meer dan een jaar was zijn we weer voor het eerst wezen kamperen. Ik weet nog goed dat we in Frankrijk het speentje van Quinten kwijt waren. Hij heeft de hele nacht gehuild. Onze campingburen waren de volgende ochtend op zijn zachts gezegd niet blij en zochten dan ook een ander kampeerplekje. De speen vonden we trouwens pas vorig jaar weer terug in de tent! Terwijl we de tent in de tussenliggende jaren gewoon hebben gebruikt. Mysterieus.

Onze jongste zoon Tyge is nu bijna 5 maand. Het is weer stralend weer en dat wakkert ons verlangen aan om lekker veel buiten te zijn. Een vakantiehuisje geeft ons niet dat echte buitengevoel en vinden wij daarom bij lange na niet zo leuk als kamperen, bovendien is het ook best prijzig. Dus besloten wij het er gewoon op te wagen en te gaan kamperen met onze vier kids! Best spannend, kamperen met een baby. Natuurlijk hebben we ons wel even afgevraagd of dat wel goed zou gaan,  is het niet te koud en zou hij wel makkelijk gaan slapen in een vreemd bed? In onze zoektocht naar een camping kwamen we de pas geopende camping Lolotte tegen die ons erg aansprak. Lekker in het groen, leuke activiteiten gericht op natuurbeleving en een zwembad voor onze waterratjes. Bovendien ligt deze camping op slechts een half uur rijden vanaf ons huis. Mocht het overnachten in de vouwwagen niet gaan met onze kleine, dan kon ik altijd nog naar huis rijden. De camping was geboekt!

Inmiddels is onze vakantie helaas alweer voorbij en kunnen we terug kijken op een zeer geslaagde vakantie! Wat hebben we genoten! De camping was super leuk, de vouwwagen beviel ons prima en kamperen met een baby ging juist hartstikke goed! In een vouwwagen heb je twee tweepersoonsbedden (en twee ondertentjes). Ik sliep samen met Tyge in een bed, net als we thuis doen. Hiervoor had ik mijn eigen deken meegenomen, want slapen met een slaapzak of dekbed is met baby erbij gevaarlijk. Ik had voor de zekerheid ook een slaapzakje voor Tyge meegenomen voor de koude nachten. Officieel wordt dat afgeraden, maar in de nacht dat ik zelf met twee pyjamabroeken, drie shirts en sokken in de tent lag te bibberen, leek het mij voor Tyge geen overbodige luxe om toch even dat slaapzakje aan te trekken. De andere nachten viel het gelukkig mee met de kou. Bovendien moet ik ook zeggen dat de rest van de familie niet veel van de kou heeft gemerkt.

Overdag sliep Tyge in de draagdoek of in de kinderwagen. Deze had ik voor de zekerheid wel meegenomen, aangezien het op warme dagen best benauwd kan worden in de tent. Zo kon Tyge lekker buiten in de schaduw slapen in de kinderwagen (op momenten dat ik hem niet in de draagdoek had, want daar slaapt hij het liefst in). Verder hadden we een speelkleedje mee en Tyge zijn wippertje waar hij graag af en toe in zit. Tyge is echt een buitenbaby, hij kijkt graag naar het licht dat door de bomen valt en naar het wuiven van de planten. Wanneer Tyge thuis ontevreden is ga ik ook vaak even de tuin in, dan is hij direct weer tevreden. Ook vogeltjes, vlindertjes en andere diertjes begint hij steeds interessanter te vinden en ook het gras vond hij leuk om te ontdekken!

Tyge was dus super tevreden en de andere drie kids hebben zich ook uitstekend vermaakt. Ze hebben heerlijk buiten gespeeld, de camping organiseerde verschillende leuke activiteiten, zoals bootjes bouwen, met de boswachter op zoek naar kleine kriebelbeestjes, een speurtocht over de camping, zelf vuur maken en alle kinderen gingen met tractor en kar naar het Needse bos om lekker buiten te ravotten! Ik neem altijd leuke spelletjes en knutselactiviteiten mee op vakantie, zodat we samen met de kinderen lekker kunnen spelen en mooie dingen kunnen maken. Echter heb ik dit onaangeraakt weer mee terug genomen, want de kids waren van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat heerlijk aan het spelen! Zelf heb ik wel lekker kunnen freubelen, wandelen en kunnen lezen! Ook wel eens lekker!

Het is jammer dat zo’n week zo snel gaat! Heerlijk om zo de hele dag buiten te zijn en ons zo goed te vermaken! Ik had nog wel een hele tijd op deze mooie camping willen blijven! Op naar de zomervakantie, dan gaan we kamperen met een baby die misschien al wel kan kruipen!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, heb jij wel eens gekampeerd met een baby? En hoe ging dat? Ook tips voor leuke natuurlijke campings zijn meer dan welkom! Reageer gerust met een berichtje hieronder!